Saturday 28 May 2016

POKOK TUALANG - LEBAH APIS DORSATA





\

POKOK TUALANG - LEBAH APIS DORSATA
***************************************************
Tualang mempunyai dahan atas kanopi (sekitar 30 m atau 100 kaki) dan memiliki kulit batang yang licin, yang menarik minat lebah madu gergasi Apis dorsata yang membuat sarang besar mereka dari dahannya. Lebah-lebah tersebut melindungi pokok Tualang dari pembalak, kerana nilai madu adalah lebih tinggi berbanding kayu balak.
Madu lebah Tualang biasanya diambil oleh individu yang mahir dan berpengalaman, kerana mereka terpaksa memanjat pokok Tualang yang tinggi lagi besar. Mereka biasanya berdepan dengan bahaya sengatan lebah dan binatang binatang liar yang lain. Oleh kerana kegiatan mengambil madu ini dibuat secara tradisi iaitu tanpa bantuan mesen, mereka terdedah kepada risiko jatuh ketika memanjat pokok. Oleh sebab itu, harga madu lebah Tualang agak lebih mahal berbanding madu tempatan lain. Walaupun mahal, ia amat berbaloi sekali kerana khasiat yang terdapat dalam madu tersebut.
Terima kasih kepada video yang dihasilkan . Kami memang kagum dengan keberanian dan kesabaran si pemungut madu dan team mereka.

REZEKI DI DALAM MADU
*********************************
Pengusaha memungut Madu Tualang merupakan tugas yang amat merbahaya. bahaya jatuh ditempat tinggi dan bahaya disengat lebah yang berbisa,

Semoga dimurahkan REZEKI buat semua yang terlibat :-

1. Pemungut Madu dari pokok Tualang yang berketiggian sehingga 10 tingkat bangunan
2. Pengedar/Peraih madu tualang yang biasanya tinggal di perkampungan di Riau Sumatera.
3. Pemandu kapal/lori/kereta yang menghantar madu kepada pemborong.
4. Pemborong membotolkan Madu Tualang liar menjadi minuman berkhasiat kepada tubuh manusia.
5. Pembeli - Agar beroleh kesihatan yang semakin baik 
.

Whatsapp : 012-2591038 / 012-6576156


(Kami telah menjalani ujian makmal UKM-Unipaq) bagi menanalisa kualiti Madu Tualang yang kami edarkan kepada para pelanggan,